Publikacje
Zapewniana przez cyfrowe usługi publiczne otwartość systemowa administracji, pobudzenie możliwości podnoszenia świadomości obywatelskiej, wyższe poziomy transparentności działań publicznych i zwiększenie
ich rozliczalności stanowią o nowej warstwie infrastruktury instytucjonalnej funkcjonowania administracji publicznej. Za pomocą cyfrowej infrastruktury administracyjnej komunikacja i przesył danych między państwem a obywatelami i przedsiębiorstwami stają się łatwiejsze, umożliwiając jednostkom korzystanie z przysługujących im uprawnień. Pozytywne efekty polityczne i gospodarcze cyfrowej transformacji wzmacniane są poprzez indywidualne i zbiorowe upowszechnianie informacji o wynikach gry politycznej czy gospodarczej, w tym szczególnie o zachodzących nadużyciach. W warunkach zwiększonej otwartości nadużycia te mogą być efektywniej zwalczane, co z kolei może prowadzić do zwiększenia uprawnień szerokich grup społecznych,
a w dalszej kolejności przyczyniać się do bardziej trwałych reform politycznych i gospodarczych. To, w jaki sposób Unia Europejska podejmuje wyzwanie w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i jaki jest jej stan zaawansowania w tym obszarze, stanowi przedmiot prowadzonych rozważań i analiz w niniejszym opracowaniu
ich rozliczalności stanowią o nowej warstwie infrastruktury instytucjonalnej funkcjonowania administracji publicznej. Za pomocą cyfrowej infrastruktury administracyjnej komunikacja i przesył danych między państwem a obywatelami i przedsiębiorstwami stają się łatwiejsze, umożliwiając jednostkom korzystanie z przysługujących im uprawnień. Pozytywne efekty polityczne i gospodarcze cyfrowej transformacji wzmacniane są poprzez indywidualne i zbiorowe upowszechnianie informacji o wynikach gry politycznej czy gospodarczej, w tym szczególnie o zachodzących nadużyciach. W warunkach zwiększonej otwartości nadużycia te mogą być efektywniej zwalczane, co z kolei może prowadzić do zwiększenia uprawnień szerokich grup społecznych,
a w dalszej kolejności przyczyniać się do bardziej trwałych reform politycznych i gospodarczych. To, w jaki sposób Unia Europejska podejmuje wyzwanie w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i jaki jest jej stan zaawansowania w tym obszarze, stanowi przedmiot prowadzonych rozważań i analiz w niniejszym opracowaniu
Zapraszamy do lektury
Szczygieł, E., Śliwa, R., Stąporek J. (2024). Ku cyfryzacji usług publicznych – transformacja cyfrowa Unii Europejskiej. „Rocznik Administracji Publicznej” Nr 10., s. 279–298. DOI: 10.4467/24497800RAP.24.017.20235 (link: https://ejournals.eu/czasopismo/rocznik-administracji-publicznej/artykul/ku-cyfryzacji-uslug-publicznych-transformacja-cyfrowa-unii-europejskiej)
A więcej o projekcie w komunikacie:
Kawka, I. Szczygieł, E., Stąporek, J., Śliwa, R. (2024). Komunikat: Moduł edukacyjno-naukowy Jean Monnet – Cyfrowa transformacja gospodarki w UE i krajach partnerskich / Digital Transformation of the Economy in the EU and Partner Countries. Rocznik Administracji Publicznej” Nr 10., s. 403 – 406. DOI: 10.4467/24497800RAP.24.024.20242 (link: https://ejournals.eu/czasopismo/rocznik-administracji-publicznej/artykul/komunikat-modul-edukacyjno-naukowy-jean-monnet-cyfrowa-transformacja-gospodarki-w-ue-i-krajach-partnerskich-digital-transformation-of-the-economy-in-the-eu-and-partner-countries)